Wypadki samochodów AI

Avatar Litops
Moderator
Mimo, że samochody prowadzone przez sztuczną inteligencję są dużo bezpieczniejsze, dalej mogą powodować wypadki. Kto powinien za nie odpowiadać? Właściciel? Producent? Ubezpieczyciel? A może nikt, jak w przypadku zdarzeń losowych?

Avatar Vader0PL
Właściciel pojazdu, jeżeli bez problemów może odzyskać kontrolę nad autem i zapobiec wypadkowi.
Producent, jeżeli przez jego decyzje Właściciel nie mógł zareagować (brak możliwości odzyskania kontroli nad pojazdem).
A przynajmniej ja tak uważam, bo myślę, że jest to logiczne. Szczerze nigdy nie jechałem autem sterowanym przez sztuczną inteligencję :/

Avatar maxmaxi123
Czy w takim razie według ciebie powinno się dawać takie samochody osobom bez prawka?

Avatar Litops
Moderator
W takim razie prawo jazdy nie ma sensu.

Avatar Vader0PL
maxmaxi123 pisze:
Czy w takim razie według ciebie powinno się dawać takie samochody osobom bez prawka?

Jeżeli siada za kierownicę? Nie.
Jeżeli tylko jako pasażer? Tak.
Co nie zmienia faktu, że nie ma chyba obecnie samochodów z miejscami tylko dla pasażerów, zawsze musi być żywy kierowca.

Avatar Litops
Moderator
Obecnie nie ma, ale warto o takich rzeczach dyskutować już teraz, bo jest duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości takie będą.

Avatar Koteczek_21
Czy takie samochody są w Polsce? (W sensie sterowane przez SI)

Avatar korobov
Jeżeli dalej będą takie podatki i infrastruktura? Prędzej dokonamy odkrycia teleportacji.

Avatar
Konto usunięte
Koteczek_21 pisze:
Czy takie samochody są w Polsce? (W sensie sterowane przez SI)
Pewnie kilka jest

Avatar Koteczek_21
Ogólnie to mi się ciężko o tym wypowiedzieć, bo samemu nie widziałem takiego samochodu.

Avatar Jastrzab03
Nie sądzę, by ktokolwiek z tej grupy widział XD

Avatar opliko95
To jest skomplikowana tematyka, bo jak napisał Vader jest wiele możliwych rodzajów. Dokładniej, klasyfikuje się je zwykle na 6 poziomów:
Poziom 0 - Ostrzeżenia i możliwe awaryjne czasowe przejęcie kontroli przez komputer
Poziom 1 - Dzielenie się kierowaniem, czyli kierowca musi wciąż trzymać kierownicę, ale automatyczne systemy mogą mu bardziej pomagać np. kontrolując prędkość, czy zmieniając pasy. Kierowca jednak musi zawsze być gotowy przejąć kontrolę
Poziom 2 - Pełna kontrola komputerowa, ale kierowca musi być w każdej chwili gotowy by przejąć sterowanie
Poziom 3 - Kierowca może odwrócić uwagę od drogi, ale musi wciąż być gotowy przejąć kontrolę w jakimś sensownym czasie
Poziom 4 - Pojazd jest w stanie sam się kierować bez żadnej interwencji ze strony kierowcy (ten może nawet spać) w określonych warunkach, ale nie zawsze. Czasami kierowca wciąż może musieć przejąć kontrolę.
Poziom 5 - kierownica jest w zasadzie opcjonalna.

No cóż, oczywistym jest że poziom 0 to wina człowieka (chyba, że to chwilowe przejęcie kontroli będzie powodem wypadku, ale to zwykle ma temu zapobiegać raczej :D) i chyba nie będzie bardzo kontrowersyjne powiedzenie, że poziom 1 też - bo wciąż kierowca się w zasadzie zajmuje większością prowadzenia.
Poziom 2 w większości przypadków raczej też, w końcu nie bez powodu jest tu konieczne uważanie na drogę... Jeśli ktoś tego nie robi, to jak dla mnie tak jakby się nie patrzył na drogę w zwykłym samochodzie i miał pretensje że wjechał w ścianę :) O ile kierowca miał szanse powstrzymać wypadek gdyby uważał na drogę, to jest to jego wina.

Od poziomu 3 zaczyna się więcej problemów... Tutaj jak dla mnie trudno powiedzieć coś zupełnie ogólnego i dużo by zależało od konkretnych wypadków. Jeśli samochód powiadomił kierowcę o problemie i ten miał dość czasu by powstrzymać wypadek, to jest to z pewnością wina kierowcy.
Ale co jeśli tak nie było? No cóż, tu staje się to już większym problemem.
Jak dla mnie jednak powinno to się liczyć jako wada produktu - co oznacza, że tak jak w wypadku wszystkich innych wadliwych produktów ofiara może pozwać producenta by dostać odszkodowanie i czasami zadośćuczynienie.

W zasadzie to samo tyczy się poziomu 4 i poziomu 5 w momencie gdy człowiek manualnie nie prowadzi.

Oczywiście to wszystko zakłada, że to samochód autonomiczny był winny wypadku, a nie ten drugi - na co jak na razie statystyki wskazują :)
Do 2016 z tego co wiem wszystkie wypadki z udziałem autonomicznych samochodów były winą kierowców z którymi te się zderzały. W 2016 jednak była pierwsza śmierć wynikająca z użycia autopilota w tesli...
Ale autopilot to poziom 2. Kierowca musi być gotów przejąć kontrolę. Śledztwo ujawniło, że nie był i to doprowadziło do wypadku.
W tym samym roku jednak był też pierwszy wypadek z winy samochodu Google. Był to 18 wypadek autonomicznych samochodów google do tamtej pory, więc w tamtym momencie oznaczało to, że 5,5% wypadków jest z winy AI.
Do 2018 było jeszcze kilka wypadków z udziałem autopilota tesli, ale znowu - to poziom drugi, więc kierowca powinien być w stanie zareagować.
W 2018 jednak mieliśmy pierwszy - i jak dotąd jedyny - śmiertelny wypadek z udziałem autonomicznego samochodu poziomu 3. Samochód Ubera potrącił pieszą przechodzącą prze drogę (nie po pasach). Tyle, że ponieważ był to samochód testowy, to był tam też kierowca którego pracą było monitorowanie działania samochodu. Więc znowu - gdyby kierowca wykonał swoją robotę, nic by się nie stało. Nie bez powodu eksperymentalne pojazdy mają takich kierowców... Bo software nie był do końca dopracowany i jak się okazało, zdecydował że trzeba awaryjnie hamować by powstrzymać zderzenie, ale... Nie mógł tego zrobić. Bo tylko kierowca był w stanie to zrobić, a komputer nie dostał sposobu na powiadomienie go o takiej sprawie...

Podsumowując: jak na razie na już chyba kilkadziesiąt wypadków z udziałem pojazdów autonomicznych poziomu >2 tylko kilka było z winy algorytmów kierujących pojazdem. A pamiętajmy, że obecnie mówimy o samochodach testowych.


Plus jedną ważną rzeczą jeśli chodzi o dylemat tego, czyją winą jest wypadek jest to, że nie powinno to w żadnym wypadku (hehe) spowolnić wprowadzenia samochodów autonomicznych. Bo tak długo jak są w stanie zmniejszyć ilość wypadków na drogach, to szukanie winnych jest sprawą drugorzędną.
Na pewno wolałbym, by wiele razy mniej ludzi ginęło na drogach w zamian za to, że niewielka ilość musi chodzić po sądach by dostać odszkodowania, niż by kwestia sądzenia się była prostsza, ale na drogach ginęła masa osób

Avatar opliko95
Koteczek_21 pisze:
Ogólnie to mi się ciężko o tym wypowiedzieć, bo samemu nie widziałem takiego samochodu.
Samochody Tesla to jedyne dostępne na rynku z funkcjami autonomicznymi poziomu >1 (czyli w zasadzie to, co już można by choć trochę uznać za autonomiczne), a w Polsce jest ich obecnie jedynie jakoś 400 (źródło). A nawet wśród tych samochodów poziom integracji autopilota jest różny, więc nie wszystkie będą liczone jako autonomiczne.
Do tego sam autopilot jest przeznaczony obecnie raczej na prostsze trasy jak np. autostrady, więc tym mniejsze jest prawdopodobieństwo zobaczenia takiego jeżdżącego samemu samochodu na drodze.

Avatar ZnawcaLiteraturyPolskiej
Wydaję mi się, że to zależy od tego jak producent opisuję swój towar.

Jeśli będzie go reklamować w stylu "nie potrzebuję jakiegokolwiek wysiłku od kierowcy" to to on odpowiada za wypadki, ale jeśli to tylko "wspomaganie kierowania, by ułatwić ci jazdę" to już faktycznie co innego

Avatar jacek1s
Litops pisze:
Mimo, że samochody prowadzone przez sztuczną inteligencję są dużo bezpieczniejsze, dalej mogą powodować wypadki. Kto powinien za nie odpowiadać? Właściciel? Producent? Ubezpieczyciel? A może nikt, jak w przypadku zdarzeń losowych?


To nie samochody popełniają błędy tylko ludzie.

Avatar Litops
Moderator
Komputery też, ale dużo rzadziej.

Avatar ZnawcaLiteraturyPolskiej
jacek1s pisze:
To nie samochody popełniają błędy tylko ludzie.

Zdjęcie użytkownika ZnawcaLiteraturyPolskiej w temacie Wypadki samochodów AI

Avatar
Konto usunięte
jacek1s pisze:
To nie samochody popełniają błędy tylko ludzie.
Skąd ten pomysł

Odpowiedź

Pokaż znaczniki BBCode, np. pogrubienie tekstu

Dodaj zdjęcie z dysku

Dodaj nowy temat Dołącz do grupy +
Avatar Mijak
Właściciel: Mijak
Grupa posiada 52095 postów, 1182 tematów i 322 członków

Opcje grupy Wielki Zderz...

Sortowanie grup

Grupy

Popularne

Wyszukiwarka tematów w grupie Wielki Zderzacz Poglądów