PRAWDZIWE współzawodnictwo (Competitive) w TF2 - Poradnik wprowadzający

Temat edytowany przez hey12 - 19 stycznia 2017, 21:28

Avatar hey12
Właściciel
Cześć! Z tego co wiem to 95% populacji tej grupy to osoby grające casualowo i pubersi. Ale czy próbowaliście to zmienić i zagrać w sposób wymagający gry drużynowej, skilla i bez random krytów?!

ktoś pisze:
Ale gomper! Grałem przecież oficjalny tryb rankingowy, nie ma random krytów i trzeba mieć skilla żeby wygrać!

Mówisz o tym trybie, gdzie można wziąć 6 grubych z nataszami? No bo ja nie! :D


Współzawodnictwo w TF2 zostało stworzone przez społeczność całe lata temu, po wyjściu gry. W jakim celu? Otóż w celu "zorganizowanej rozgrywki ligowej stworzonej w celu przyjemnej zabawy, spełniającej się poprzez umiejętną rywalizację, doświadczoną współpracę drużyn i samodoskonalenie własnych zdolności." No nie, cytat z wiki...

W każdym bądź razie, prawdziwe współzawodnictwo jest dobrze zorganizowane, są limity klas i bany na bronie, przeciwko którym się gra niefajnie, bo są po prostu za mocne i niezbalansowane (kryt-o-cola lolz).

Wyróżnia się tutaj dwa główne tryby:

1. Highlander
- Czy chciałeś kiedyś zagrać mecz, w którym bierze udział KAŻDA klasa, ponieważ limit klas wynosi jeden? Otóż Highlander jest dla Ciebie! 9 klas kontra 9 klas, czasy 5 snajperów, 3 szpiegów i 4 inżynierów w Twojej drużynie dobiegły końca!

Zdjęcie użytkownika hey12 w temacie PRAWDZIWE współzawodnictwo (Competitive) w TF2 - Poradnik wprowadzający

Highlander to całkiem wyluzowany tryb i większość graczy zaczyna właśnie od tego. Gra jest bardzo przyjemna - zawsze znajdziesz klasę, która ci odpowiada, a drużyna będzie gotowa śpieszyć ci z pomocą kiedy jej potrzebujesz. Najczęściej grane mapy to Ładunek (pl), Punkty Kontrolne (cp), Król Wzgórza (koth) i Atak/Obrona (cp), a czasami nawet CTF! Główną część drużyny stanowi tzw. combo, czyli Gruby, Medyk, Demoman i Pyro, to oni są siłą, która ma największe znaczenie (poza pyrem) na meczu. Są oni wspomagani przez Pick klasy, czyli Snajpera i Szpiega, a także klasy rezerwowe/wsparcia, które wspomagają swoją drużynę na różne sposoby, grają na flance, wypełniają dziury w teamie, jeśli jakaś istnieje i tak dalej, są to Żołnierz, Skaut i Inżynier.

drugiktos pisze:
I co, to wszystko?


Czas na gwóźdź programu - szóstki!

ktos pisze:
???

Zdjęcie użytkownika hey12 w temacie PRAWDZIWE współzawodnictwo (Competitive) w TF2 - Poradnik wprowadzający

Szóstki to nic innego jak format 6v6, który...

drugiktos pisze:
e, to już jest w grze, po co o tym mówisz?


Jak już mówiłem, w oficjalnym trybie rankingowym nie ma żadnych limitów, czyli możesz grać z drużyną 6 grubych, co jest bardzo niefajne jeśli chcesz grać przeciwko nim. Prawdziwe szóstki posiadają limity klas i bany na bronie, ale inne niż te, która ma Highlander. Ogólnie przyjęły się takie limity klas:
- 1 Heavy
- 1 Medyk
- 1 Inżynier
- 1 Demoman
- 2 Żołnierzy
- 2 Pyro (w niektórych ligach 1)
- 2 Skautów
- 2 Snajperzy (w niektórych ligach 1)
- 2 Szpiegów

Najczęściej grane mapy to Punkty Kontrolne i Król Wzgórza, chociaż czasami gra się Atak/Obrona, a nawet CTF. Na meczu 6v6 każdy gracz ma przydzieloną ważną rolę. Krótko je opiszę. Standardowy zestaw klas składa się z:
- 1 Roamera, czyli Żołnierza, którego głównym celem jest wyeliminowane ważnych celów w przeciwnej drużynie, np. medyk, demoman czy snajper. Roamer najczęściej gra na flance oraz prowadzi grę ofensywną, przebywa również z dala od medyka swojej drużyny i stara się polegać głównie na zbieraniu apteczek. Roamer najczęściej używa kanonierek (gunboatsów), aby nie tracić dużo HP przez rocket jumpy. W razie potrzeby Roamer może zmienić klasę np. na Grubego czy Snajpera, ale lepiej aby robili to skauci. Roamer musi umieć wykonywać rocket jumpy i wykorzystywać je do uzyskania maksymalnej mobilności.

- 1 Pocket Soldiera, którego zadaniem jest obrona medyka i demomana, a także prowadzenie drużyny do walki i efektowne wykorzystanie ładunku Ubercharge. Pocket często używa shotguna, aby walka ze skautami na bliski dystans była dla niego łatwiejsza. Pocket często również może poświęcić swoje życie, żeby ratować medyka.

- Medyk jest najważniejszym członkiem drużyny podczas meczu. To on utrzymuje wszystkich przy życiu i sprawia, że gracze mogą mieć o połowę więcej HP niż normalnie (nadleczenie, overheal). Posiada również niezwykle ważną rzecz - Ubercharge. To dzięki temu on i członkowie drużyny mogą być nie do zabicia przez 8 sekund. W pierwszej kolejności powinien leczyć demomana, ponieważ jest on drugim najważniejszym graczem w drużynie. W drugiej w zależności od sytuacji, powinien starać dawać się tzw. buffy (nadleczenie) skautom, ponieważ mają oni tylko 125 hp, a z buffem aż 185. Również powinien dać buffa Roamerowi, jeśli ten jest akurat przy medyku. Na końcu powinien skupiać się na pockecie, ponieważ Pocket jest prawie zawsze przy medyku i dzięki temu ma dużo HP.

- 1 Demoman, który powinien być pierwszym graczem na midzie dzięki sticky jumpom (środkowy punkt kontrolny na mapie 5CP), a także zadawać bardzo dużo obrażeń przeciwnej drużynie. Demoman może zadać aż 100 obrażeń bezpośrednim granatem, a także aż 138 obrażeń bombą samoprzylepną.

- 2 Graczy dodatkowych, najczęściej są to skauci, którzy grają na flance. Jeden skaut najczęściej prowadzi grę agresywną i pomaga Roamerowi, natomiast drugi stara się chronić Medyka i pomagać Demomanowi. Skauci są klasami, którzy najczęściej z całej drużyny zmieniają klasę. Na przykład, jeśli drużyna zostaje zmuszona do obrony lasta (pierwszy punkt, najbliżej spawnu teamu), to warto wziąć Grubego, ponieważ ma on bardzo dużo HP i może zadać ogromne obrażenia swoim Minigunem. Można też wziąć Pyra, który będzie odpychał przeciwników, jeśli ci użyją ładunku Ubercharge. A może Inżynier, który z działkiem na poziomie 3 może stanowić silną linię obrony drużyny? A teraz inna sytuacja. Bronimy drugi punkt, ale nie mamy Ubercharge, podczas gdy przeciwnicy mają już 100% ładunku. Może warto wysłać Szpiega, aby zabił medyka? A może lepiej Snajper, który może zrobić to samo z dystansu? Wszystko to zależy od sytuacji, w przyszłości postaram się to dokładnie omówić. Osoby zainteresowane mogą również poszukać tego na takich stronach jak comp.tf.

Zdjęcie użytkownika hey12 w temacie PRAWDZIWE współzawodnictwo (Competitive) w TF2 - Poradnik wprowadzający

Jeśli tu dotrwałeś - gratulacje! Znasz podstawowe podstawy podstaw grania szóstek. Dużo tego, co nie? Też mi się tak wydawało, ale gdy zacząłem grać - do dzisiaj nie mogę się oderwać :D

- Super, muszę w końcu zagrać! Są jeszcze jakieś inne formaty?

Pewnie! Są jednak nieco mniej popularne i najczęściej służą głównie do treningu. Wymienię je:
- 4v4, format na którym odbył się słynny turniej jejowy. Jest to zrelaksowany format, najczęściej używane klasy to 1 Żołnierz, 1 Medyk, 1 Demoman i 1 Skaut, chociaż wiele drużyn decyduje się na Pyra zamiast Żołnierza lub Demomana. Najczęściej grane mapy to Król Wzgórza.
- Ultiduo, tryb treningowy, gdzie w drużynie gra 1 Żołnierz i 1 Medyka. Tryb ten jest świetnym treningiem dla Pocketa i Medyka w trybie 6s.
- MGE, tryb 1v1 służący do treningu, nie jest to competitive, ale wiele osób ćwiczy tu swoją grę.
- SoapDM, czyli po prostu treningowy DeathMatch

- OK... ale gdzie w to, kurka wodna, mogę zagrać!?

Szczerze polecam stronę tf2center.com, gdzie po prostu wybierasz klasę którą chcesz grać, mapę, tryb i dołączasz do Lobby, a następnie czekasz chwilkę aż gracze się zbiorą i - można grać! Na głównej stronie jest wszystko opisane, jest nawet poradnik na YT jak korzystać z tej strony. Pisz do mnie i z chęcią z Tobą zagram i Cię oprowadzę! Niestety, limit godzin wynosi tam 300. Ale to nic, do tego czasu możecie potrenować MGE i SoapDM!
Tutaj macie listę dobrych serwerów w Europie: www.teamfortress.tv/servers/?region=eu
Znajdziecie tam również mapy do ćwiczenia Rocket Jumpów i mapy do surfowania.
Są jeszcze inne strony, jak eu.pug.champ.gg, eu.mix.champ.gg, czy też faceit.com, ale tam nie polecam zaczynać, ponieważ poziom gry jest o wiele wyższy niż na większości lobby na tf2center.

===PYTANIA KTÓRE NAJCZĘŚCIEJ ZADAJĄ NOWI GRACZE===

1. Nie podobają mi się szóstki, nie mogę grać swoją ulubioną klasą!
- Możesz, ale nie cały czas, ponieważ większość klas nie nadaje się do tego. Zachęcam cię do spróbowania gry Żołnierzem, Medykiem, Demomanem lub Skautem - są to naprawdę fajne klasy, sam uwielbiam każdą z nich. Jeśli jednak chcesz grać np. pyrem, to polecam spróbować grę skautem, bo będziesz mieć sporo okazji do zmiany klasy na Pyra. Albo po prostu możesz grać Highlandera, gdzie zawsze jest klasa dla Ciebie.

2. A co jeśli podoba mi się żaden z tych trybów?
- Nikt nikogo nie zmusza do grania w to. Ale naprawdę zachęcam do spróbowania - też kiedyś tego nie lubiłem, dopóki nie zacząłem.

3. Zaraz, zaraz... to w TF2 jest e-sport? Są jakieś ligi, profesjonalny drużyny?!
Tak! W TF2 istnieje mnóstwo lig, a Valve gwarantuje każdemu medal za udział lub za zajęcie jakiegoś miejsca. W wyższych dywizjach są nawet pule nagród, niestety niewielkie. Główna europejska liga to ETF2L ( etf2l.org/), znajdziesz tam drużyny 6v6 i Highlander. Są również ogólnoświatowe ligi, jak na przykład UGC ( www.ugcleague.com/), gdzie poza 6s i HLem są 4s. W Ameryce działa ESEA (tak, ta sama liga w której jest również CS:GO), w Australii OzFortress, a w Azji AsiaFortress. Istnieje również mnóstwo mniejszych lig, których wymieniać nie widzę narazie potrzeby.
26 sierpnia rozpoczynają się Mistrzostwa LANowe w TF2 podczas i58, więc wpadaj na www.twitch.tv/teamfortresstv i oglądamy!
Więcej o i58 w tym temacie: www.grupy.jeja.pl/topic,46590,insomnia-gaming-festival-58-turniej.html

4. CO?! I też w jakiejś lidze mogę grać w drużynie?! Albo założyć własną????//////////////???????????
Oczywiście, że tak! W ETF2L i UGC jest mnóstwo teamów szukających graczy, a także graczy szukających teamów. Poćwicz trochę grę i możesz do kogoś dojść lub sam założyć drużynę. Za nic nie musisz płacić.

UWAGA! Polecam bardzo również kolejny poradnik z tej serii: www.grupy.jeja.pl/topic,47086,competitive-6v6-dlaczego-wiekszosc.html

No i na co czekasz?!

Zdjęcie użytkownika hey12 w temacie PRAWDZIWE współzawodnictwo (Competitive) w TF2 - Poradnik wprowadzający


PRZYDATNE STRONY:
playcomp.tf/ - poradnik + linki do wielu ciekawych miejsc, gdzie można się uczyć Competitive TF2
comp.tf - wikipedia trybu Competitive w TF2
essentials.tf/ - inne rzeczy na temat Competitive

POLSKA SPOŁECZNOŚĆ COMPETITIVE:
TFTVPL

Avatar Vader0PL
Ale się uwziąłeś :V

Avatar hey12
Właściciel
wiem :D
poprawiłem trochę żeby było czytelniej

Avatar MrLedowiec
Muszę przyznać ciekawy temat i (nie wierzę że to pisze) dziękuję za info c:
Zawsze się zastanawiałem jak oni doszli do tych teamów jak oni stworzyli to wszystko itp....
MOŻE kiedyś.... po treningach i pracy nad moim słabym aimem xd.... dołącze do jakiejś drużyny. xD

Avatar hey12
Właściciel
W ligach są tzw. tiery. W ETF2L są one następujące (od najwyższego):
- Premiership (prem)
- High
- Mid
- Open

Do najniższego nie jest tak ciężko się dostać o ile jesteś ogarnięty, ale poziom gry i tak jest tam wysoki i trzeba trochę poćwiczyć MGE/DM oraz jump mapy jeśli grasz Żołnierzem lub Demomanem.

Avatar hey12
Właściciel
podbijam temat, bo doszło kilka(naście?) nowych osób do grupy :D

Avatar
Konto usunięte
No proszę, 400 godzin na liczniku a tu takie perełki znajduję ;)
Świetnie napisany artykuł, jasny i przejrzysty, może kiedyś znajdę ludzi do tego :P

Avatar hey12
Właściciel
miło słyszeć, że poradnik się podoba :D

Avatar hey12
Właściciel
bump dla zainteresowanych, competitive w tfie dalej żyje :)

Avatar
Konto usunięte
To dobrze

Odpowiedź

Pokaż znaczniki BBCode, np. pogrubienie tekstu

Dodaj zdjęcie z dysku